30 نوامبر 2022- تحقیقات جدید نشان داده است که زنان مبتلا به دیابت که در معرض خطر بیشتری برای عوارض بارداری هستند، به اطلاعات و حمایت بیشتری برای تغییر رفتارهای سبک زندگی ضعیف خود قبل از بارداری نیازمند هستند.

محققان کالج کینگز، داده‌های مربوط به BMI، سیگار کشیدن، رژیم غذایی، ورزش و مصرف اسید فولیک را که از طریق ابزار آنلاین خیریه برنامه‌ریزی برای بارداری تامی در طول یک سال (2019-2020) جمع‌آوری شده بود، مورد بررسی قرار دادند تا در مورد رفتارهای بهداشتی افرادی که به فکر بارداری بودند، اطلاعاتی را بدست آورند.

زنان مبتلا به دیابت و افرادی که از مادران مبتلا به دیابت به دنیا آمده اند، در مقایسه با افراد بدون دیابت، در دوره ی بارداری در معرض خطر بیشتری برای عوارضی هستند که نه تنها آنها را تهدید می کند بلکه نوزادشان را نیز در معرض خطراتی- از جمله خطر بیشتر مرده زایی - قرار می دهد. مراقبت های قبل از بارداری برای کمک به آنها در کاهش عوامل خطر حیاتی است.

افرادی که قبلاً به دیابت بارداری مبتلا بوده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن در بارداری بعدی هستند، اما می توان تغییراتی را قبل از بارداری برای بهبود سلامت آنها اعمال کرد.

نتایج تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از ابزار آنلاین خیریه برنامه‌ریزی برای بارداری تامی که در مجله Diabetic Medicine منتشر شده است، نشان داد که:

·        زنانی که قبل از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا بوده اند یا در بارداری قبلی به دیابت حاملگی مبتلا شده بودند، شاخص توده ی بدنی بالاتری نسبت به زنان بدون دیابت داشتند.

·        نزدیک به دو سوم (65%) از زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و نزدیک به نیمی (46%) از زنان مبتلا به دیابت بارداری قبلی، چاق بودند، در مقایسه با یک چهارم (26%) از زنان بدون دیابت.

·        تنها حدود نیمی از زنان مبتلا به دیابت یا دیابت بارداری قبلی، 5 وعده میوه و سبزیجات حداقل 4 روز در هفته مصرف می کردند. زنان مبتلا به دیابت نوع 2 (49 درصد) کمترین میزان میوه و سبزیجات را مصرف می کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که تنها کمتر از نیمی از زنانی که قبلا به دیابت بارداری مبتلا بودند و زنان مبتلا به دیابت، قبل از بارداری اسید فولیک مصرف می کردند. سیگار یک عامل خطر برای مرده زایی است و زنان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر مرده زایی هستند، با این حال نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد که از هر پنج زنی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا بودند، یک نفر سیگار می کشد. تعداد کمی از زنان قبل از بارداری با پزشک عمومی یا متخصص مشورت کرده بودند تا به پشتیبانی و اطلاعاتی برای مدیریت دیابت خود دسترسی یابند.

با توجه به مصرف کم میوه و سبزیجات، سطوح پایین فعالیت بدنی و مصرف الکل و کافئین بر اساس داده‌های ابزار آنلاین تامی که مطابق با گزارش‌های قبلی از زنانی است که قصد بارداری دارند، مشخص است که چنین رفتارهایی از قبل از بارداری در میان این زنان پرخطر ایجاد شده است. تیم تحقیقاتی نتیجه گیری کرد که باید بر روی رژیم غذایی، فعالیت بدنی و وزن در طول مراقبت های قبل از بارداری، کار شود.

دکتر وایت رهبر این مطالعه، گفت: این یک خبر مثبت است که تعداد زیادی از زنان از ابزار برنامه ریزی تامی برای بارداری استفاده می کنند. این شواهد نشان می دهد که آنها می خواهند دریابند بهترین روش برای آمادگی برای بارداری چیست. اما نتایج مطالعه ما همچنین نشان می دهد که سطح بالایی از رفتارهای بهداشتی نامطلوب در میان زنانی که در معرض خطر بیشتری برای مشکلات در دوران بارداری هستند، وجود دارد. آمادگی برای بارداری یک چالش خاص برای زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و متخصصان مراقبت های بهداشتی آنها است. مراقبت های قبل از بارداری به خوبی در مراقبت های معمول از زنان مبتلا به دیابت نوع 2 ادغام نشده است، در حالی که زنان مبتلا به دیابت نوع 1 احتمال بیشتری دارد توسط تیم های تخصصی تحت مراقبت قرار گیرند. علاوه بر این، در حال حاضر هیچ حمایت خاصی برای زنانی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به دیابت بارداری در بارداری بعدی خود هستند، وجود ندارد. مطالعه ما نیاز آشکار به حمایت و مشاوره ی بهتر برای این افراد را نشان می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-11-women-diabetes-poor-health-behaviors.html